מרזב סתום – מהם הנזקים?

תפקידו החשוב של המרזב


למרזבים תפקיד מהותי במבנה: הם אמונים על איסוף מי הגשמים מהגג ועל ניתובים לקרקע. במילים אחרות, מדובר על מערכת להולכת מים. הנוזלים מתנקזים למערכת המקיפה את המבנה בחלקו העליון, מובלים לצינור מאונך ומגיעים בסוף התהליך לקרקע. איסוף המים חשוב ביותר ומונעי נזקי רטיבות בקירות הבית ונזילות לתוך המבנה. זהו גם פתרון אקולוגי מצוין, מכיוון שאת המים המתנקזים דרך כל מרזב ניתן לאסוף במכל ולעשות בהם שימוש להשקיה, לשטיפת הרכב וכיוצא בזה.

לא רק מי גשמים


לצערנו, למרזבים לא מגיעים רק מי גשמים. למערכת הולכת המים "נקלעים" בין היתר עלים או איצטרובלים, שנשרו מעצים שמקיפים את המבנה. גם ציפורים תורמות למפגע ולעיתים מניחות בתוך המרזבים שלל חפצים שאספו, בלוטים וכו'. אם למרזבים היו מגיעים אך ורק נוזלים, הם היו מתפקדים ללא שום בעיה שנים על-גבי שנים. ברגע שלמשוואה מצטרפים עלים ולכלוך, עלולים המרזבים להיסתם ולהפסיק למלא את תפקידם – הפשוט אך החשוב.

נזקי המרזב הסתום


ברגע שמצטברים עלים או חפצים קטנים בתוך המרזבים, המים לא זורמים בקלות ובחופשיות. ככל שמצטברים יותר ויותר עלים, כך הזרימה הופכת לבעייתית עד יותר – עד לסתימה מלאה של הפתחים. במקרה כזה המים מפסיקים לזרום עד לקרקע והמרזבים מתמלאים ומתמלאים במים עד אפס מקום. למען האמת מספיק ממטר אחד, כדי למלא את המרזבים במי גשמים, שיעלו על גדותיהם. התוצאה? המים גולשים החוצה, נוזלים על הקירות ובעצם גורמים לנזקים שאותם הם אמורים למנוע: רטיבות, נזילות וכדומה. יתרה מזאת, כמות גדולה של מים מגיעה לקרקע באופן לא מבוקר עד ליצירת בורות והצפות על פני השטח – נזק נוסף שעלול לפגוע בעיקר באלו שהשקיעו והקימו גינת נוי מסביב לבית.

תחזוקה לעולם אינה מזיקה


כדי למנוע את סתימת המרזבים, יש לבצע עבודות תחזוקה ולהקפיד על ניקוי המרזבים. הוצאת העלים באופן תקופתי מהמרזבים תבטיח את זרימתם של מי הגשמים ללא שום הפרעות – והרי זו המטרה שלשמה הותקנו המרזבים מלכתחילה. ניתן לשכור את שירותיהן של חברות המתמחות בתחזוקת מרזבים, ובכך לחסוך מעצמכם את המאמץ. צוות התחזוקה שתזמינו יוודא שכל הפתחים פנויים לחלוטין, שאין שום לכלוך בחלקי המרזבים ושתיהנו מניקוז איכותי של מי הגשמים לאורך זמן.

פשוט להתאהב במרזב!


כיום ישנן שיטות שונות לייצור מרזבים, המקדשות גם את נושא העיצוב. כלומר, לא רק הפונקציונליות מקבלת מענה, כי אם גם הדקורציה. ניתן למצוא מרזבים איכותיים במגוון צבעים וסגנונות מעוצבים, כך שיתאימו באופן מושלם לעיצוב הכללי של הבית. יש לציין שהנגיעה העיצובית שמקבלים המרזבים אינה באה על חשבון העמידות שלהם! בכל סגנון שתבחרו, עדיין תיהנו מניתוב נכון וחכם של מי הגשמים לאורך זמן. דבר נוסף: גם כשהוא מעוצב, מרזב סתום עלול לגרום לנזקים – הקפידו על תחזוקה שוטפת ועל פינוי המרזבים מעלים וממפגעים אחרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.