ההיבט הבירוקרטי של חיזוק מבנים בצפון

יותר ויותר פרויקטים מבוססים כיום על עבודות לחיזוק מבנים. הסיבה לכך קשורה למיקום הייחודי של ישראל באיזור פעיל מבחינה סיסמית. המשמעות היא סיכון גבוה לרעידות אדמה, בעיקר באיזורים מסוימים ברחבי הצפון.

הדרך להתמודד עם מבנים שהוקמו טרם החלת התקן לעמידות מבנים הנדסיים ברעידות אדמה היא לבצע עבודות חיזוק מבנים בצפון. את העבודות הללו מבצעים אנשי מקצוע מיומנים כגון אדריכלים, מהנדסים, קבלנים ועוד.

חיזוק מבנים בצפון

תמ"א 38 היא הפתרון המוצע על ידי המדינה לצורך חיזוק מבנים בצפון. תכנית זו מציבה מספר יתרונות שאמורים לעודד יזמים ודיירים לאמץ אותה:

1. היא מגבירה את העמידות של המבנה לרעידות אדמה חיזוק מבנים בצפון עוזר בהגברת העמידות של המבנים לקראת רעידות אדמה. מי שרוצה להיערך לכך מראש יכול לנצל את התנאים המוענקים על ידי המדינה ולברר מול קבלנים לגבי תמ"א 38.

2. היא מספקת זכויות בנייה – אמצעי העידוד העיקרי של תמ"א 38 הוא מתן תוספות של זכויות בנייה. בין היתר ניתן לנצל את התכנית כדי להוסיף יחידות דיור חדשות, להרחיב דירות קיימות, למצות הנחות מיסוי וגם לקצר הליכים סטוטוריים.

3. היא מממנת את עלויות החיזוק – קבלנים העוסקים בחיזוק מבנים מממנים את הוצאותיהם על ידי גריפת הרווחים ממכירות הדירות החדשות. כך מעוניינת המדינה ליצור מצב בו כולם מרוויחים, לרבות הדיירים הקיימים והקבלנים המבצעים את העבודה בפועל.

לאורך השנים התעוררה לא מעט ביקורת על תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים. ביקורת זו הביאה לחקיקה משלימה הבאה לידי ביטוי בין היתר בחוק המקרקעין, בחוק מיסוי מקרקעין וכמובן בחוק התכנון והבנייה. מומלץ להכיר את החוקים הללו לפני שמבצעים חיזוק מבנים ולנצל את זכויות האזרח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.