
מטפים מומלצים לשימוש בסירות
בדיקת כושר שייט לסירה מנועית מבוצעת על ידי בוחנים של משרד הספנות ומחייבת הצגת מטפה כיבוי אש תקין. לפי תקנות הנמלים, כל סירת מנוע חייבת לכלול ציוד כיבוי אש מן הסוג הזה. המשקל המינימאלי הוא 2 ק"ג והמטרות הן להיעזר בציוד במקרים כגון:
- כיבוי אש ודליקות
- ריסון אש בסביבת הסירה או בתוכה
- עיכוב בעירה טרם הגעת כוחות חילוץ והצלה
- ריסון אש להצלת חיים ורכוש
- הגנה אקטיבית נגד דליקות
- כיבוי שריפות של מתכות בתוך הסירה
מומלץ להשתמש באמצעי כיבוי מסוג אבקה, גז או כל סוג אחר המאושר על ידי הרשויות. אסור להשתמש באמצעי כיבוי המכיל חומר מסוג הלון. בנוסף, בעלי ספינות עם ניסיון ממליצים על אמצעי כיבוי אוטומטי המכיל חומר מסוג 2CO. גם אמצעי כיבוי מסוג מחוללי ארוסלים יכולים להשיג את הייעוד המקורי ולעמוד בתקנות הנמלים.
כיצד בוחרים את אמצעי הכיבוי לסירה?
המשקל של אמצעי כיבוי לסירות צריך להתאים לנפח המדור וסוג חומר הכיבוי. התקנות נקבעות אחת לתקופה על ידי המפקח לכלי שייט, והן מופיעות על גבי רישיון המשיט של בעל הסירה. הנה לדוגמה דגשים בולטים בתקן ציוד כיבוי אש:
א. סירת מנוע למעט אופנוע ים – ציוד הכיבוי הנדרש בתוך כל סירת מנוע, למעט אופנוע ים, כולל מטפה במשקל 2 ק"ג. בכל תא מנוע יש להוסיף גם מטפה אוטומטי.
ב. סירה שלא מותקן בה מנוע – אם על הסירה לא מותקן מנוע אך היא נושאת חומרים דליקים, יש לצייד אותה באמצעי במשקל 2 ק"ג לפחות. הנחיה זו תקפה גם לגבי מפרשת בעלת מתקן אש גלוי.
ג. ספינה – התקנות החמורות ביותר מתייחסות לציוד הכיבוי הנדרש בתוך ספינה. כאן בין היתר יש צורך בשלושה מטפים במשקל 3-5 ק"ג ובהתאם לגודל המדור, באזעקת שריפה בכל חדר שיש בו מנוע ובשמיכת כיבוי אש בכל ספינה עם כיריים או מתקן אש גלויה.
לסיכום, ציוד כיבוי אש הוא חלק בלתי נפרד מרשימת התנאים להשטת סירה או ספינה בישראל.