מתי מבצעים קידוח בורות ספיגה

כשניים עד שלושה אחוזים מכל מי השופכין בישראל מסולקים אל בורות ספיגה. מהם בורות ספיגה? מתי צריך אותם ולמה צריך אותם? מי יכול לקדוח אותם והיכן הם נקדחים? כל אלו הן שאלות שהולכות לקבל תשובה מפורטת בהמשך.

מהם בורות ספיגה?

בורות ספיגה הם למעשה בורות שמיועדים לקלוט אליהם שפכים. השפכים שנקלטים בהם לא יכולים להיקלט בביוב כיוון שהם יזהמו אותו מאוד ברמה כזו שלא יהיה אפשר להימנע מפגיעה תברואתית או מסיכוי גבוה לאחת כזו ויהיה הרבה יותר קשר לטהר את מי השופכין במכון לטיהור שפכים. בורות ספיגה בדרך כלל מיועדים למגזר התעשייתי ועד היום ישנם מאות בורות ספיגה ברחבי הארץ. בורות אלו נמצאים גם בשימוש במגזר העסקי ואפילו במגזר הפרטי ועל כך יפורט בהמשך.

כיצד מבצעים קידוח בורות ספיגה?

המטרה של קידוח בורות ספיגה היא ליצור בור באדמה, כזה שיהיה ניתן לנקז אליו את השפכים. הבור אינו גדול במיוחד, עומקו בדרך כלל שני מטרים והקוטר שלו כחצי מטר, אם כי כמות זו מספיקה כדי למלא אותו בשפכים שונים. המטרה היא לא לזהם את האדמה במקום את מערכת הביוב אלא לשמור על השפכים הללו במקום בטוח אך בפועל הפעולה הראשונה היא זו שמתקיימת ולכן קידוח בורות ספיגה נמצא בירידה ואף נאסר בשנת 1992. כיום הקידוח מתבצע רק במקומות שעברו אישור קפדני כשאין כל ברירה אחרת לסילוק השפכים.

עם אלו מכשירים מתבצע הקידוח?

הקידוח אינו עמוק במיוחד ולכן נחשב ליחסית קל בעולם הקידוחים, אם כי גם אליו יש צורך בהרבה דיוק וביצועים נכונים ומקצועיים. הקידוח יכול להתבצע בעזרת מכשירי קידוח שונים החל ממקדחות גדולות ועד בובקט נייד, ואחרי הקידוח הראשוני שקובע את העומק יש צורך להרחיב את הקוטר שנוצר ובכך לפתוח מקום לנוזלים העתידיים להיכנס. כך הדבר מתבצע עד שמגיעים לקוטר של כחצי מטר ולאחר מכן יש לסגור את הפתח עם פתח אטום מברזל כך שהבור יהיה סגור ובטוח ולא ייצאו ממנו ריחות מזעזעים.

מה עושים בימינו?

כמו שכבר נאמר, קידוח בורות ספיגה כיום לא מתבצע באופן שוטף וכדי לחפור בור יש צורך בחיבורו למערכת הביוב. כשהוא מחובר למערכת הביוב הוא אינו בור ספיגה קלאסי שבו השפכים מחלחלים לקרקע, ולכן יש צורך בעבודה הרבה יותר מדויקת. יש צורך בבעלי מקצוע מומחים מעולם הקידוח כדי שיצליחו לבצע את העבודה בצורה מושלמת כי אין מקום לטעויות לא בחישוב ולא בקידוח הכי קטן שיש. יש צורך להתאים את גודל הבור לצרכים של המפעל ויחד עם זאת המפעל צריך לעמוד בתקנות מחמירות נוספות.

אלו תקנות קשורות לסילוק השפכים לבור הספיגה?

המשרד להגנת הסביבה כאמור אסר על קידוח של בורות ספיגה חדשים אך בימינו נקדחים בורות שקיבלו אישור וכמובן כאלו שמחוברים למערכת הביוב, אם כי יש עוד תקנות שמדברות על השופכין שמגיעים אליהן. הפסולת של המפעל צריכה לעבור טיהור די קפדני לפני שהיא מגיעה לבור וכך ניתן למעשה למלא אותו וכשהוא יגיע למערכת הביוב, הוא לא ייצור בעיות חמורות במיוחד. תקנות אלו שומרות על הסביבה בריאה יותר ובנוסף, מתקיימות הרבה יותר בדיקות תקינות ולבורות האלו כדי לוודא את פעולתם הנכונה.

ולמה צריך בורות במגזר הפרטי?

יש הרבה בורות שנחפרים במיוחד במתאר הפרטי וגם העסקי והם נקראים בורות ספיגה אם כי הם לא אמורים לספוג מי שופכין שהם פסולת של מפעל או עסק. למעשה, בורות אלו משמשים כהגנה מפני הצפות הרי ברגע של הצפה, הבור יתמלא ויורד מכמות משקעי המים שהצטברו במקום אחר. בורות אלו נמצאים בפארקים עירוניים, בחצרות, בגינות וכולה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.